Navrhovaná podoba rajského dvora Emauzy vychází z dochovaných pramenů s důrazem na tradiční výraz a modulové členění prostoru. Prostor je rozdělen tradičním křížovým uspořádáním cest v osách situovaných podle světových stran s kruhovým centrálním prostorem, ve kterém je umístěna dominanta kříže. Rajský dvůr je přístupný v rámci prohlídky kláštera.
Vlastní ztvárnění je navrženo jako inverzní, kde je kříž odhmotněn a vymezen objemovým uspořádáním vnějších ploch. Toto ztvárnění poukazuje na sekularizaci naší duchovně vyprázdněné společnosti a průzory, které vytvářejí objem hmoty okolo kříže, lze vnímat tak, že je ve své podstatě obsažen ve všem, co nás obklopuje.

Dimenzování půdorysné dispozice respektuje původní modul, tj. násobky tří metrů, který je uplatněn v rámci kruhového podstavce o průměru 3 m, dále jej opisuje 1,5 m široká cesta, na kterou navazuje vegetační plocha v šíři 3 m a dále zpevněná plocha opět v šíři 3 + 1,5 m. Vegetační plocha je navíc členěna dle použitých prvků na 1,5 m široké celky.


Myšlenka na rekonstrukci kříže v jeho původní autentické podobě byla s ohledem na jeho složitost opuštěna. Nově navrhovaná úprava jasně deklaruje, že se jedná o nový prvek, který si ovšem klade za cíl vytvořit duchovní sepětí s původním prvkem, a to za pomoci původních symbolů a hesel na podstavci.






Místo:
Autor:
TERRA FLORIDA: Antonín Wágner
Rozloha:
Projekt:
Realizace:
Investor:
Benediktinské opatství Panny Marie a sv. Jeronýma v Emauzích
Fotografie:
Marie Moravcová, Antoním Wágner, P. Luňáček